Have you done your prayer?

Saturday, July 16, 2011

Sedih? Kecewa?

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” 
(Surah Al-Baqarah Ayat 216)

Assalamualaikum
Pada post kali ini, saya mulakan dengan sepotong ayat daripada al-Quran. Pada tahun ini, banyak benda yang berlaku terhadap diri saya ini. Ada yang baik, ada yang buruk. Orang kata, yang baik, jadi pembakar semangat, yang buruk jadi teladan dan pedoman. Kadang, kita tak dapat apa yang kita nak. Dan selalunya membuatkan kita kecewa dan mungkin juga bersedih. Tambahan pula, apa yang kita nak adalah apa yang kita idam-idamkan selama ini.

Jika benda ini berlaku, bolehlah kita saling mengingati ayat di atas. Setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Dan Allah amatlah sayang kepada hamba-hambanya. Tidak mungkin Dia memberikan sesuatu atau menjadikan sesuatu untuk kita untuk menjadikan kita insan yang lebih teruk.

Dalam sebuah hadits Qudsi, Allah SWT berfirman :  
“Pergilah kepada hamba-Ku, lalu timpakanlah berbagai ujian kepadanya, karena Aku ingin mendengarkan rintihannya.” 
(HR Thabrani dari Abu Umamah) 

Oleh itu, kita perlulah positif setiap kali berlakunya musibah terhadap diri kita. Dekatkan diri kita balik kepada Allah. Mungkin kita terlalu leka dengan dunia dan Allah nak mengingatkan kita kembali. Saya pun mula menyedarinya kembali setelah musibah demi musibah berlaku pada diri ini dalam masa yang terdekat ini. So, sebagai seorang muslim, perlulah kita saling mengingati antara satu sama lain. Semoga segala usaha kita dilihat oleh Allah. Amin~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...